Email marketing volgens de wet
U heeft vast gehoord dat de email marketing wet vanaf 1 oktober 2009 wijzigt. De regels voor email marketing zijn opgenomen in de Telcomwet, welke aangescherpt zal worden. Er zijn een aantal belangrijke punten die in de wet veranderd worden:
- Je mag alleen een mailing versturen naar mensen waarvan je het email adres hebt verkregen via opt-in. Dit is het actief en bewust aanmelden voor een mailing, bijvoorbeeld via een aanmeld formulier op een website.
- Wanneer je al een adressenbestand hebt, mag je die alleen blijven gebruiken als de mensen je toestemming hebben gegeven. Mensen zich nooit hebben uitgeschreven voor de mailing betekent nog geen toestemming!
- De lezer van je mailing moet in elke mailing de mogelijkheid hebben zich uit te schrijven (opt-out).
- In elke mailing moet de ware identiteit van de verzender staan.
Email marketing software die aan de wet voldoet
Door de veranderingen in de email marketing wet kunnen veel bestaande email marketing software pakketten niet meer worden gebruikt. Zij bieden niet de verplichte uitschrijf mogelijkheid onder aan de mailing, of de techniek voor het aanmelden op een website. Maar gelukkig bestaat er ook een email marketing pakket welke wel aan de wet voldoet: Emailman.
Emailman email marketing software voldoet wel aan allen eisen van de wet. In een mailing van Emailman wordt automatisch onder aan de mailing een uitschrijf link geplaatst. Lezers die daar op klikken worden automatisch uit het mailing bestand verwijderd. Tevens bevat Emailman de mogelijkheid om op uw website een aanmeldformulier te maken voor uw mailing. De mensen die zich op uw site aanmelden worden automatisch toegevoegd aan het mailing bestand. Eenvoudiger kan het niet!