Mag email marketing volgens de nieuwe wetgeving?
Email marketing is een goedkope en laagdrempelige manier om klanten en potentiële klanten op de hoogte te houden. Met email marketing kunt u bijvoorbeeld eenvoudig de nieuwste acties aan uw klanten communiceren. Tevens blijft u ‘in the picture' bij uw klanten.
Nieuwe wet voor email marketing!
Op 1 oktober gaat de nieuwe wetgeving in omtrent email marketing. Email marketing blijft gewoon bestaan. Echter zijn er wel enkele regels in de wet veranderd. Hieronder staat een korte samenvatting van de nieuwe regels omtrent email marketing.
Vanaf 1 oktober moet email marketing voldoen aan:
- Bij B2B mailings moet toestemming worden gegeven om te mogen communiceren via de email (opt-in systeem). Persoonlijke emails vallen hier dus niet onder.
- U mag enkel email adressen gebruiken van mensen die toestemming hebben gegeven om uw mailing te ontvangen. Dit geldt dus ook voor alle mail adressen die u vóór 1 oktober hebt gebruikt!
- De toestemming moet bewust zijn gegeven. Dus geen verdekt opgestelde toestemming of vooraf aangekruiste hokjes met ‘ik geef toestemming'.
- De persoon moet weten waar voor hij toestemming geeft.
- In de mailing moet de werkelijk identiteit van de verzender staan.
- In de mailing moet altijd een mogelijkheid tot uitschrijven opgenomen zijn (opt-out systeem).
Het grote verschil met de huidige email marketing is de nadrukkelijke toestemming die iemand moet geven om opgenomen te worden in een mailing adressenbestand.
Emailman software voldoet aan wet
Met de email marketing software voldoet u aan de nieuwe wet. Emailman bevat standaard een uitschrijf link onder aan de mailing (wettelijk verplicht). Tevens kunt u met de techniek van Emailman eenvoudig een veld toevoegen aan uw website waar mensen zich bewust kunnen inschrijven op uw mailing. Zo zorgt u voor een adressenbestand van mensen die toestemming hebben gegeven (wettelijk verplicht).
Kortom, met de email marketing software van Emailman kunt u ook na 1 oktober blijven mailen.